Du har blöja på dig!

Min första praktik på undersköterskeutbildningen var på ett korttidsboende, där dementa människor fick bo tillfälligt i väntan på platts vid något äldreboende. Där såg jag saker som jag tyckte var kränkande. En man sitter i rullstol med ett bälte runt midjan. Han ropade ofta på hjälp, dock viste ingen varför. Jag gick fram till mannen och frågade om jag kunde göra nånot för honom? "Jag måste på toa!", samtidigt kommer en ur personalen fram och tar vid, "Du har blöja på dig, så jag kan hjälpa dig till toaletten senare, jag har inte tid nu". Han hör dåligt, säger "Va?". Personalen höjer rösten "DU har BLÖJA på dig!!!". jag hör orden ekar ut över dagrummet där många andra sitter. Vad var det jag hörde? Det huvudsakliga syftet med en blöja är väll om man inte känner att man behöver gå på toa, eller om det kommer hastigt så man inte hinner till toa.
 
Jag skämdes, varför vet jag inte, eller anledningen till att jag skämdes var nog att jag inte vågade proestera... min konflikträddsla var för stor... Hur många föräldrar skulle säga till sin treåring att de kan kissa i blöjan när de berom att få gå på toaletten? usch... som sagt JAG skämdes. men jag antar att den aktuella personalen sov gott den kommande natten, dock inte lilla jag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0